Följ oss i sociala medier!

YoutubeInstagram

Philip Gozzi

Personligt varumärke – Från 0 till 50 kontaktförfrågningar i veckan

För tre år sedan fick jag inte en enda kontaktförfrågan på LinkedIn – nu får jag i genomsnitt 50 i veckan. Det senaste året har jag haft möjligheten att föreläsa och vara med i olika sammanhang för att prata om de saker jag brinner för, försäljning. Allt tack vare hur jag byggt mitt personliga varumärke.

Ett ämne jag och Tomas ständigt återkommer till är social selling, vilket kortfattat kan beskrivas som hur man på bästa sätt använder sig av sociala medier för att bygga sitt personliga varumärke och därmed driva affären framåt och sälja mer. Jag ska förklara mer om hur det går till.

Grundstommen i det personliga varumärke handlar om det värdet som skapas. Nu mer än någonsin köper människor av människor. Om det du gör inte är av värde för någon annan är det skitsamma, ingen är intresserad av att läsa inlägg och artiklar som inte tillför något nytt i deras liv. Oavsett om du jobbar med försäljning eller inte handlar det om att bygga upp ett förtroende: att bli en person som dina mottagare litar på och som är kunnig inom de områden de behöver hjälp med. Det handlar om att bli expert på sitt område och visa det för omvärlden.

Förutom att leverera expertis är det extremt viktigt att alltid utgå från sig själv och sina erfarenheter. Det är människor som köper dina tjänster och människor vill alltid höra en historia. Skriva om din vardag, om du kommit till någon insikt som din målgrupp kan ha nytta av, en lärdom från ett misstag du nyligen gjort, ditt perspektiv på en intressant nyhet. Ju mer personlig du kan bli, desto bättre. Ju mer du ger av dig själv, desto mer får du tillbaka. Bidra med kunskap utan att sälja!

De senaste åren har jag jobbat jättemycket med mitt personliga varumärke, och tack vare det är många av de samtal jag ringer idag varma istället för kalla. Många i min målgrupp vet vem jag är redan vid första samtalet, vilket gör att jag slipper lägga lika mycket tid på att sälja in mig själv och kan gå direkt på behovsanalysen.

Det bästa är att alla har möjligheten att bygga sitt personliga varumärke idag. Det tar tid, men till skillnad på 90-talet när man var tvungen att betala för annonsplats för att synas, är det idag helt gratis.

Så bygger du ditt personliga varumärke:

1.     Bli expert på ditt område…

2.     Ju mer du ger, ju mer kommer du få tillbaka

3.     Ju mer personlig du kan bli, desto bättre.