Följ oss i sociala medier!

YoutubeInstagram

Referenscase

Mats Lindberg

CMO Nordic, Vattenfall B2B Sales

Genomförd utbildning
Social Selling Transformation

Utbildningen pågick
2019-2020

Bransch
Energi

Deltagare i utbildningen
15

Utbildningsupplägg

Social Selling Transformationsprogram. 6 utbildningstillfällen med 15 deltagare – varav 4 st från marknadsavdelningen.

Bakgrund till utbildningen

Våren 2019 arrangerade Mats Linder en intern utbildning med alla säljare i hela Norden. Där ville man förenklat få med alla på tåget, nätverk, blogg – det var en “hygienfaktor” och att alla skulle ha ett LinkedIn konto åtminstone. Vi ser Sales/Marketing interagerat och vi kan inte dela upp oss när det gäller våra kampanjer.

Vi gjorde den här satsningen och sedan insåg vi att vi ville ta med 10-15 st front runners inom detta och därför anlitade vi professionell hjälp – Stjärnsäljarpodden och Tomas Wesander i detta fall.

Lärdomen

Social Media marketing (inbound marketing). Vi anser att säljarens bästa kanaler för inbound marketing – B2B (LinkedIn).

Fördelarna

• Trovärdigheten ökar mer – när säljarna delar detta. Säljarna är även de bästa “annonserna” ute i fältet.
• Längre ner i köpresan – förtroende personligt varumärke.

Utmaningar

• Få säljarna att skriva egna inlägg på ett bra sätt (inte dela de bloggpost som marketing gjort). Då faller det platt.
• Ambitionen med frontrunner – få självförtroendet igen med att sälja etc.

Utfall

• Vi ser på den trafiken vi mäter att intresset har ökat på våra sociala kanaler och många potentiella leads kommer in ifrån detta.
• Fördelarna är främst detta och att vi håller in mer på annonskostnaderna i dessa kanaler, trovärdigheten och långsiktigheten i affärerna ser vi redan nu har ökat för teamet som fått möjligheten att gå den här utbildningen.

Om utbildaren Tomas Wesander

• Engagemanget från Tomas har varit enormt
• Vi har fått en rejäl push i rätt riktning och självförtroendet i detta har utvecklat många av säljarna till att vilja slå sina budgetar