Följ oss i sociala medier!

YoutubeInstagram

Philip Gozzi

Fler säljmöten ger mer försäljning.

Många bolag påstår att de skulle sälja mer om dom hade fler säljmöten. Väl i mötet blir den potentiella kunden intresserad eftersom man där lyckas påvisa sin kunskap och dialogen fortgår, förhoppningsvis så småningom till en affär. Varför har man då inte fler säljmöten? Man kanske inte har rätt förutsättningar som tex CRM, pitch, kultur etc. eller rätt målsättningar. Det finns mycket man kan skylla på och det är många som gör just det, hittar ursäkter för att inte ringa. Här kommer några av mina tips för att lyckas i sina telefonsamtal:

– Tydliga mål för dagen (hur många samtal ska ringas och hur många möten skall bokas?

– Bra ringlista. Alla får nej oavsett hur bra man är så en bra lista är A och O.

– Ring det jobbigaste samtalet i början av dagen (Eat the Frog)

– Se alltid till att ringa beslutsfattaren.

– Fråga om kunden har tid (2 min). Om kunden inte har tiden, fråga när du kan ringa tillbaka

– Tydlig och enkel pitch

– Presentera dig med förnamn, efternamn och bolag

– Jobba med:

  • Intonation
  • Personlighet
  • Charm
  • Plocka upp saker som händer runtom personen du pratar med (tex låter som du är ute och går)
  • Ställ frågor, lyssna och visa på att du har lyssnat

Ingen vill träffa en tråkig person så bjud på dig själv. Samtalet är till för att få till mötet. Börja inte berätta för mycket i telefon för då kommer det bli nej. Tryck på  affärsnyttan utan att vara för generell. Försök boka mötet inom 2 veckor.

Jobba effektivt med de verktyg du har så du kan boka in möten direkt, återkomma när det passar kunden samt ha ett bra tempo.

Kör hårt!