Följ oss i sociala medier!

YoutubeInstagram

Philip Gozzi

8 tips till ett lyckat Small-Talk

Som alla vet är inledningen och första intrycket väldigt viktig när man träffar en potentiell kund för första gången. Flera har sagt att dom första 7 sekunderna avgör…….

Jag har själv haft utmaningar till att få till ett bra small-talk (small-talk= det som händer från att du hälsar på personen tills ni kommer in i mötesrummet). Eftersom det är så avgörande att få en bra stämning tidigt i mötet har jag varit tvungen att ta till några enkla knep.

Här kommer därför 5 DOs och 3 DONTs:

DO:

1. Ordentligt handslag och titta personen du ska träffa i ögonen!

2. Kolla upp personen på LinkedIn och kolla vem personen är connectad med och namedroppa dessa.

3. Läs någon aktuell artikel kring bolaget och kommentera detta på ett smakfullt sätt.

4. Vad dig själv, fråga hur läget är. Var alltid intresserad, passionerad, glad och charmig.

5. Berätta om någon dagsaktuell händelse på vägen till mötet.

DONT:

1. Prata aldrig om kaffemaskinen!

2. Kommentera inte kontoret eller fråga hur många som sitter där!

3. Prata inte om vädret (om inte detta har att göra med din dagsaktuella händelse)

Gör dig själv en tjänst och särskild dig från andra säljare som pratar om kaffe, väder eller kontor!

Kör hårt!